Dziecko, Zdrowo

Leczenie AZS odpowiednią dietą

Witajcie Kochani!

Przyszedł czas na kolejny bardzo ważny aspekt w leczeniu chorób skóry, w tym atopowego zapalenia skóry (AZS).

Wcześniej pisałam Wam o pielęgnacji, naturalnej suplementacji i oczyszczaniu. Dzisiaj poruszę temat właściwego odżywiania.

Dla dzieci, ale też dorosłych cierpiących na choroby skóry wskazana jest dieta:

  • lekkostrawna
  • rozdzielna –  nie łączenie węglowodanów z białkiem
  • przeciwgrzybiczna – bez cukru, nabiału
  • w dużej mierze gotowana
  • rotacyjna – wprowadzanie nowych produktów rotacyjnie, gdy zmiany skórne są wyleczone lub podleczone

Spożywane posiłki powinny być ciepłe, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym (pieczone, gotowane, duszone, gotowane na parze).
W ciągu dnia przynajmniej 2-3 posiłki powinny być spożyte „na ciepło”.
Najlepiej dzień zaczynać ciepłą owsianką, jaglanką itp. a kończyć ciepłą, gęstą zupą.

Ważne jest regularne picie – najlepiej ciepła woda, rumianek, pokrzywa, woda kokosowa, wyciskane soki, kompoty.

Zalecam ograniczenie spożycia mięsa.

My stosowaliśmy i stosujemy dietę bez cukru, nabiału i pszenicy. W ostrej fazie choroby synek nie jadł owoców. Nasza dieta opierała się na zupach, owsiance/ jaglance, gotowanych lub pieczonych warzywach, gotowanym mięsie: głównie cielęcina i indyk. Po wyleczeniu ostrej fazy AZS wprowadziliśmy rośliny strączkowe, owoce krajowe i sezonowe (na początku w formie gotowanej i pieczonej).

Czego unikać w diecie:

Przede wszystkim połączeń śluzotwórczych:

  • CUKIER:cukier + białko = śluz, cukier + tłuszcz = śluz, cukier + przetwory mączne = śluz
  • Połączenia smaku KWAŚNEGO i SŁODKIEGO (np. jogurty owocowe, twarożki na słodko): nabiał + cukier = śluz. Ponadto takie połączenie osłabia i wychładza organizm, jest pożywką dla grzybów

Czego jeszcze unikać w diecie:

  • zimnych potraw (np. lody) i napojów
  • soków z kartonika
  • słodyczy
  • tłustych i smażonych potraw
  • surowych potraw, w tym owoców
  • przetworzonego jedzenia
  • mrożonek
  • picia zbyt dużej ilości płynów podczas spożywania posiłków, ponieważ to spowalnia trawienie

Produkty niewskazane przy chorobach skóry:

  • ostre i pikantne przyprawy
  • kawa
  • czarna i czerwona herbata
  • baranina, wieprzowina
  • nabiał
  • czosnek, por, cebula
  • ocet
  • cytryny
  • kakao, czekolada
  • owoce morze
  • pszenica

Co zatem jeść:

Zboża:

  1. Ryż brązowy (pełnoziarnisty), słodki ryż (można kupić w sklepach azjatyckich, eko sklepach. Bardzo smaczny i można zrobić np. kleik ryżowy tzw. congee).
  2. Kasza jaglana – namoczona na noc w wodzie i podprażona na patelni przed gotowaniem. Polecam szczególnie kaszę jaglaną, która nazywana jest „królową kasz”. Kasza odśluzowuje organizm i jest wspaniałym lekiem przy różnych infekcjach.
  3. Kaszka kukurydziana – w postaci grysiku z podgotowanymi owocami i miodem na śniadanie lub kolację, także jako polenta z warzywami.
  4. Płatki owsiane – najlepiej kupować bezglutenowe, ponieważ owies jest teraz zanieczyszczony glutenem. Płatki warto namoczyć na noc w wodzie, będą lepiej strawne i szybciej się ugotują. Na blogu zamieszczałam już przepis na owsiankę
  5. Komosa ryżowa (quinoa)
  6. Amarantus

Warzywa – zimą pieczone w piekarniku. Na szczególną uwagę zasługują:

  • Szparagi
  • Buraki
  • Dynia
  • Ziemniaki, bataty
  • Warzywa korzeniowe
  • Cukinia, bakłażan
  • Pomidory
  • Warzywa kapustne
  • Brokuły
  • Awokado
  • Oliwki!

Zupy – warto jeść codziennie. Wspaniale nawilżają skórę „od środka”, rozgrzewają, dostarczają wiele cennych witamin.

Najczęściej gotuję krupnik jaglany, zupę pomidorową z soczewicą, zupę jarzynową z warzyw, jakie akurat mam w domu i dodaję dużo ziół 🙂

Strączki – szczególnie czarne fasolki, ale też ciecierzyca, soczewica.

Tutaj pisałam, jak przygotować rośliny strączkowe, aby pozbyć się substancji wzdymających.

  • Mięso – maksymalnie 2 razy w tygodniu: najlepiej indyk, cielęcina.
  • Ryby świeże, nie mrożone, gotowane na parze. Najlepiej: śledź, sardynki, makrela.
  • Jaja na miękko – uważać, bo mogą uczulać.
  • Tofu
  • Migdały, orzechy, ziarna słonecznika i sezam (najlepiej czarny sezam).
  • Hummus, tahini
  • Kasztany jadalne
  • Owoce – najkorzystniej gotowane, pieczone, suszone. Owoce wskazane przy AZS: daktyle, owoce sezonowe i nasze polskie.
  • Masło ghee, oleje tłoczone na zimno, nierafinowane: lniany, migdałowy, olej sezamowy, oliwa z oliwek.
  • Do słodzenia najlepszy jest miód, ale w małych ilościach.

Podsumowując, kluczowe zasady w leczeniu AZS to: odstawienie cukru, nabiału, glutenu. Spożywanie ciepłych posiłków z naturalnych produktów. Nawadnianie organizmu.

I dużo cierpliwości (gotowanie wymaga czasu, ale WARTO!!!)

i dobrych emocji, ale o tym napiszę w kolejnym poście! 🙂

Wasza Estetka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *